برای برخی از مردم قهوه همان چیزی است که از شرکت تولید قهوه استارباکس خریداری می کنند. تا بتوانند از احساس خواب آلودگی پشت میز کار جلوگیری به عمل آورند. اما برای بسیاری استفاده از قهوه روشی است برای ارتباط برقرار کردن با اشخاصی دیگر که قرن ها با هم فاصله دارند.

در این مقاله قرار است از روش طبخ و مصرف قهوه در کشور های مختلف باخبر بشیم.پس تا آخر با ما همراه باشید.

در زمان حضور در کافی شاپ های محلی و یا حتی در مواقعی که مشغول گردش در اماکنی که کمتر آنرا میشناسند؛ هستید. اغلب این امکان فراهم است. که کورسویی از فرهنگ جهانی و تاریخ را در آن بیابید. بنابراین با آشنایی با فرهنگ کشورهای مختلف در زمینه تهیه انواع نوشیدنی ها به خصوص قهوه، می توانید هوشمندانه سفر کنید

ترکیه

میگویند؛ که این کشور، مرکز اولین قهوه خانه ها در قرن شانزدهم میلادی بوده. و هنوز هم در به عنوان یکی از بهترین مراکز قهوه در جهت لقب دارد.

این مکان ها زمانی مرکز تجمع و دور هم جمع شدن هنرمندان و روشنفکران آن زمان برای بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل سیاسی و موضوعات دیگر بوده اند.

 

روش آنها برای قهوه دم کردن؛ جوشاندن؛اسپرسو به شیوه ای عالی می باشد. زمانی که این نوشیدنی را که به صورت سنتی پس از وعده های غذایی صرف شده میل کردید؛ فنجان آن را برگردانید. و بر روی نعلبکی قرار دهید. و منتظر چکیدن ته مانده آن در داخل استکان بمانید.

آن گاه دوستان شما طبق طرح و نقش های ایجاد شده در داخل فنجان، طالع شما را برایتان بازگو میکنند. این طالع شبیه به فال کارت های تاروت، در بین مردم ترکیه غیر معمول نیست، مردمی که به این نوع طالع، فال می گویند و امیدوارند که خبرهای خوبی در مورد آینده خود بشنوند.

ایتالیا

 

ایتالیایی ها به خاطر فرهنگ قهوه شان بسیار معروف هستند. به نظر آنها قهوه را باید به صورت آرام و آهسته بشونید. بنابراین کسانی که عادت دارند؛ در حال حرکت قهوه بنوشند؛ مطلع باشند. در این کشور بسیاری از فروشگاه ها قهوه را در لیوان ها و فنجان های کاغذی ارائه نمی دهند.

مردمان این کشور یک اسپرسو گرفته؛ و به جای اینکه بر روی یک صندلی در کنار نزدیک ترین میز بنشینند، تمایل دارند؛ که آن را به صورت ایستاده در یک کافه بنوشند. همچنین در مورد شیر در قهوه، یک عقیده جالب و بسیار محکم نیز دارند - بعد از نهار نباید کاپوچینو، لاته و یا هر نوع نوشیدنی با ترکیب شیر سفارش دهید - آنها قویاً جزء نوشیدنی های صبح هنگام هستند.

ویتنام

این کشور که معمولاً به خاطر قهوه منطقه جاوه که اتفاقاً شایستگی این نام را نیز داشته، معروف می باشد، ترکیبی خوشمزه و مخصوص به خود از قهوه را دارا است. قهوه ویتنامی با عنوان کافه سوئادا، با دو قاشق غذاخوری کامل از شیر غلیظ شیرین شده، همراه با قهوه بو داده، که از روی یک فیلتر آهنی خاص ریخته می شود؛ تهیه می شود.

در نهایت زمانی که آماده شد، به سرعت به داخل یک لیوان پر از یخ ریخته می شود و حالا آماده نوشیدن است! این رویه از زمانی که قهوه برای اولین بار توسط فرانسوی ها در دهه 1800 در کشور ویتنام معرفی گردید، وجود داشته است. در این مدت، آنها از شیر غلیظ شده؛استفاده کرده اند. چرا که دسترسی به شیر تازه شدیداً مشکل بوده؛ و این نوع شیر کمیاب است.

ایرلند

در این کشور نهایتاً یک قهوه، یک اثر باقی مانده درمانی واقعی است. این نوشیدنی معروفِ بعد از شام، بسیاری از موارد مطلوب و مورد علاقه مردم را با هم ترکیب و ادغام می نماید: قهوه داغ، نوشیدنی الکلی ایرلندی و خامه غلیظ (اگرچه در حال حاضر استفاده از نوع دیگری از خامه یعنی خامه پف کرده، معمول تر است).

 

اگرچه این نوع قهوه در دهه چهل در دهکده کسلدرگ توسعه یافت. اما اولین بار توسط گردشگران امریکایی درست شد. همان مردمی که نمی توانستند؛ آب و هوای سرد و بارانی که اغلب اوقات در این بخش از جهان مشاهده می شود را تاب بیاورند.

برزیل

همان امریکائی هایی که نیازمند کمی گرما بودند؛ فکر می کردند؛ که قهوه برزیلی می نوشند. قهوه ای که ترکیبی از قهوه داغ، خامه و عرق نیشکر (یا براندی) بوده؛ و کمی دارچین روی آن میریزند. اگرچه از این موضوع که برزیل، بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان است، نباید خیلی متعجب و شگفت زده شد. اما این نکته را نیز بایستی دانست که در این کشور روش های متعددی برای تهیه قهوه وجود دارد.

کافه زینو یا خیلی آسان تر، کافه طرفداران بسیاری دارد به طوری که مردم محلی پیشنهاد می کنند که صبح، بعد از ظهر و یا حتی شب آن را بنوشید - چرا؟ (برخلاف باور بسیاری) به منظور کمک به خوابی بهتر! این قهوه شبیه به قهوه اسپرسو است، اگرچه به آب آن پیش از اضافه کردن قهوه، شکر افزوده می شود. قهوه یکی از اساسی ترین محصولات در برزیل است. به طوری که در فاصله بین سال های 1880 تا 1930 از آن با عنوان کافه کوم لیت (یعنی قهوه با شیر) در امور سیاسی برزیل یاد می شد. این کشور در حال حاضر نزدیک به 100 درصد قهوه جهان را تولید می کند.

یونان

فراپِس نوشیدنی کافئین دار مخصوص کشور یونان است،. به طوری که در این منطقه از جهان هدف اصلی قهوه، فراهم آوردن؛فرصتی برای استراحت در تابستان های بسیار گرم و بی حال کننده می باشد.

 

ترکیب اولیه این قهوه از دو قاشق قهوه فوری، شکر (یا طعم دهنده ای دیگر) و آب تشکیل می شود. سپس در یک هم زن، تا زمانی که تبدیل به کف گردد؛ هم میزنند. در نهایت، آب سرد و شیر خشک شده؛به آن اضافه می گردد.

یکی از کارکنان شرکت نستله در شهر سالونیک به طور اتفاقی و زمانی که نتوانست برای قهوه صبح خود آب گرم بیابد، این قهوه را به این شکل درست کرد. امروزه این نوشیدنی به عنوان یکی از معروف ترین نوشیدنی های کشور یونان شناخته می شود.

اتیوپی

زمانی که عثمانی ها قرار بود قهوه خانه هایی را به جهانیان معرفی نمایند، این محصول را از این کشور افریقایی گرفتند. قهوه این منطقه از جهان با عنوان بونا، نقشی پراهمیت در مراسم ها دارد. رویه تهیه آن حدود دو ساعت به طول انجامیده. و با بو دادن؛دانه های قهوه آغاز می گردد. انجام کامل این رویه به عنوان افتخار و احترامی برای میزبان ها در مقابل میهمان ها تلقی می شود. و شما بایستی؛کارهای مربوط به آسیاب کردن؛و از صافی عبور دادن؛را نیز تماشا نمایید. قهوه را به تعداد سه مرتبه دم می کنند - اولین مرحله آوِل، دومی کاله ای و سومی بوراکا نام دارد. هر مرحله از یک کوزه سنتی یا جِبِنا میریزند. و حین سِرو از فاصله یک فوت بالاتر نسبت به سینی نگه داشته می شود. امروزه بسیاری از اتیوپیایی ها به قهوه خود شکر نیز می افزایند. اما در اصل و به شکل سنتی آن، نمک و یا یک نوع کَره سنتی آغشته به ادویه جات خوشمزه را به آن می افزایند.

امیدوارم این مقاله "قهوه در کشور های مختلف" جالب بوده باشد و به اطلاعات عمومی شما اضافه کرده باشد.